Toegevoegde waarde
Namens de werknemers is de OR de partij die de discussie over deze waarden en doelen met het management en de andere belanghebbenden moet voeren. Als de OR achter de waarden en het gezamenlijk doel staat ziet de OR ook duidelijker waar de problemen in de organisatie ontstaan die de gezamenlijke doelen belemmeren.
Om dat gesprek goed te kunnen voeren moet de OR eerst de eigen ideeën over de waarden en doelen van de organisatie formuleren. Dat kan het beste door gesprekken aan te gaan met de belanghebbenden. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Gesprekken met klanten hebben verschillende OR leden waarschijnlijk regelmatig vanuit hun functie. Zo niet ga dan eens met de mensen van marketing of verkoop praten. Er zijn ook collega’s te vinden die veel overleg hebben met afnemers. Het wordt spannender bij gesprekken met de RvC en eventueel aandeelhouders rechtstreeks. Die staan vaak op veel afstand van de medewerkers en daarmee van de OR. Die afstand verkleinen is zowel voor de OR, de toezichthouder als de organisatie als geheel zeer gezond. Door elkaars belangen waarden en kijk op de wereld en de organisatie daarin te leren kennen kan er een gezamenlijk doel ontstaan waar de organisatie aan wil werken.
Zo creëert de OR zijn eigen visie waarmee hij de organisatie kan inspireren.
In het speciale geval van een overname/fusie is het van bijzonder belang dit waardengesprek aan te gaan met de mogelijke partner organisatie om na te gaan of missie en waarden van de belanghebbenden bij elkaar passen. Dat is namelijk een zeer belangrijke voorspeller voor het succes van een overname/fusie.