• Richten 8
  • Kiezen 7 2
  • Resultaat 11
  • Kijken 7
  • Richten
  • Kiezen
  • Resultaat
  • Kijken

leerdoelen voor een effectieve OR

Tien leerdoelen voor een effectieve OR:

  • De OR heet een visie op de onderneming en op zijn rol in de onderneming;
  • De OR heeft inhoudelijke kennis van de onderwerpen waarover hij adviseert;
  • De OR-leden werken constant aan een goede relatie met elkaar en met de directie;
  • De OR betrekt zichzelf tijdig bij de belangrijkste vraagstukken;
  • De OR bepaalt, op basis van visie en kennis, doelen en een strategie om die doelen te bereiken;
  • De OR-leden doen de dingen die nodig zijn om resultaat te behalen;
  • De OR weet ook hoe het spel gespeeld moet worden of kent hij alleen de regels?
  • De OR zorgt dat zijn adviezen gedragen worden door de achterban?
  • De OR zorgt voor een goede relatie met de toezichthouder (RvC, RvT e.d.) en/of de directie van het moederbedrijf?
  • De OR heeft lef?
De ontwikkeling van de medezeggenschap op deze 10 punten is voor elke OR anders. Daarom is een aanpak ook altijd maatwerk. Daarbij kunnen verschillende middelen ingezet worden, zoals training/cursus, advies en persoonlijke- en teamcoaching. Het effectiefste middel is ondersteuning van de OR op een concreet vraagstuk, zoals strategische toekomst discussies, reorganisatie of conflict situaties, De OR leert dan aan de hand van de eigen praktijk. De hiervoor genoemde elementen worden dan naar behoefte effectief ingezet.

Meer over Marcel Reijnen

Wilt u resultaat? Richt dan uw pijlen effectief! Dat is, inmiddels al 5 jaar, het  moto van De Pijl medezeggenschap.

Meer weten? Ik kom graag een keer vrijblijvend met u praten over wensen en mogelijkheden. Ik neem dan ook het boekje OR en strategische vraagstukken voor u mee. Ik zie uit naar ons contact.

Referenties

  • OR EBM techniek

    Marcel heeft voor en met de OR van EBM Techniek in Scherpenzeel vele jaren een belangrijke rol gespeeld in het coachen en trainen van de OR-leden in alle facetten van hun taken en verantwoordelijkheden. Ik heb zelf als voorzitter van de OR gedurende 2 jaar in de OR gezeten. De contacten met hem op alle vlakken die relevant zijn voor een goed functionerende OR zijn voor mij persoonlijk en voor het uitvoeren van mijn taken van grote waarde geweest.

    Lees meer...  
  • De Volksbank, OC-staven

    "Prima trainer, zeer terzake kundig en ervaren. Oppassen om niet off-topic te geraken in interactie met de groep." Rolf Keizer

    "Het gebrek aan een gedeelde visie van de OR/OC leden en dat als we die wel hebben we veel sterker staan t.o.v. de directie en ook een veel effectievere bijdrage kunnen leveren, blijft mij het meest bij van deze training.
    Bekwaam en goed dat je ons steeds bij de les hield als we dreigden in inhoudelijke discussies te belanden" Sabeth Valster
     

Daarom De Pijl:

  • Bekijkt de zaken breed en diep
  • Focus op belangen
  • Richtinggevend
  • Resultaatgericht

Vragen? Stel gerust!

U kunt hier uw naam invullen
U kunt hier uw email adres invullen
U kunt hier uw vraag invullen